Jak wybrać sport dla siebie?

Jak wybrać sport dla siebie?

Stare porzekadło mówi, że sport to zdrowie. I nic bardziej prawdziwego. Jakikolwiek wysiłek fizyczny jest potrzebny organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Sport poprawia kondycję i zdrowie, pozwala uzyskać wymarzoną sylwetkę, ale przede wszystkim bardzo pozytywnie działa na psychikę człowieka, poprawia nastrój.

Dla jednych jest to sposób na spędzanie wolnego czasu, hobby, sposób na życie, dla innych moda. Niezależnie od tego, jakie motywy nami kierują, sport zawsze wychodzi na zdrowie.

Po pierwsze – przyjemność

Nie każda dyscyplina sportu będzie odpowiednia dla wszystkich. Metodą prób i błędów należy wybrać taką, która będzie sprawiała przyjemność. Bo nic tak nie zniechęca do dalszego uprawiania sportu, jak źle dobrany rodzaj ćwiczeń. Nie trzeba się do niczego zmuszać. Można próbować wszystkiego i wybrać to, co daje największą satysfakcję i pobudza do jeszcze skuteczniejszego wysiłku. Nie należy kierować się aktualna modą czy upodobaniami znajomych.

Po drugie – wiek

Decydując się na uprawianie sportu trzeba wziąć pod uwagę swój wiek. Z biegiem lat sprawność organizmu pogarsza się, a wykonywanie konkretnych ćwiczeń sprawia trudność. Z czasem spada ochota na sport, mięśnie i kręgosłup nie są tak mocne, jak kiedyś. Nie należy jednak całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Ruch jest najskuteczniejszym sposobem na zachowanie zdrowia i wpływa korzystnie na samopoczucie niezależnie od wieku.

Po trzecie – stan zdrowia

Wybierając określoną dziedzinę, należy przemyśleć wszystkie ograniczenia organizmu, problemy zdrowotne i własne słabości. Sport ma poprawiać naszą sprawność. Nie może sprawiać bólu i stawać się przyczyną chorób. Można poradzić się lekarza, fizjoterapeuty czy innego specjalisty, który pomoże dobrać odpowiedni rodzaj wysiłku do naszych warunków fizycznych.

Po czwarte – temperament

Sport powinien iść w parze z osobowością. Osoby przyzwyczajone do ciężkiej pracy i lubiące współzawodnictwo powinny wybierać sporty wyczynowe, dostarczające adrenaliny i emocji. Z kolei osobom stroniącym od dużego wysiłku i rywalizacji najbardziej odpowiadają dyscypliny, dzięki którym można się odprężyć, np. basen.

Po piąte – cel

Zastanówmy się dobrze, co chcemy osiągnąć. Idealną sylwetkę, utratę zbędnych kilogramów, lepszą kondycję czy poprawę nastroju? Każda motywacja jest odpowiednia. Ale zamierzony efekt można osiągnąć wtedy, gdy ćwiczenia będą dopasowane do potrzeb i oczekiwań.

Po szóste – śpiesz się powoli

Pamiętajmy o tym, aby przyzwyczajać organizm do wysiłku stopniowo. Odpowiednie partie mięśni i kręgosłup muszą zostać wzmocnione, aby uprawianie sportu było fizycznie możliwe, i aby przynosiło oczekiwane rezultaty. Dajmy sobie czas na przygotowanie organizmu. Nadmierne przemęczenie na początku skutecznie zniechęca do dalszej aktywności. Warto zacząć od dwóch czy trzech razy w tygodniu, a potem stopniowo zwiększać częstotliwość.

Po siódme – porada fachowca

W razie wątpliwości czy nieumiejętności wybrania właściwej dyscypliny, można zasięgnąć opinii lekarza, trenera czy innego specjalisty. Spośród bogatej listy zaproponują rodzaj wysiłku zgodny z naszymi predyspozycjami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *