Trening Jacobsona

Trening Jacobsona

Aktywność fizyczna zalecana jest nie tylko w przypadku nadwagi. Systematyczne ćwiczenia korzystnie wypływają na cały organizm, regulując pracę narządów wewnętrznych. Wyróżnia się wiele rodzajów treningów, każdy wpływa w inny sposób na nasze ciało. Jedne służą spalaniu kalorii, inne wzmacnianiu mięśni, a jeszcze inne są formą aktywnego relaksu. Ćwiczenia fizyczne mogą być doskonałą terapią dla osób, które borykają się z depresją, bezsennością czy stanami lękowymi. Zamiast kolejnej porcji leków czy sesji z psychologiem, coraz częściej zaleca się np. trening Jacobsona, czyli niezwykłą technikę relaksacyjną, którą samodzielnie można wykonywać w domu.

Pomysłodawcą specjalnych ćwiczeń jest Edmund Jacobson, który zauważył, że naprzemienne napinanie i rozluźnianie określonych partii mięśniowych może skutkować reakcją na całe ciało oraz umysł i likwidować np. uciążliwe zaburzenia snu. Zgodnie z założeniami treningu Jacobsona stale napinamy mięśnie, manifestując nasze poglądy i potrzeby. Jednak takie nieustanne napięcie źle wpływa na kondycję zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Z pomocą przychodzą wtedy treningi fizyczne, podczas których uczymy się właściwego rozluźniania mięśni, dając odpoczynek m.in. rękom, nogom, głowie, twarzy, plecom czy brzuchowi. Naprzemienne napinanie i rozluźnianie wybranych partii mięśni przynosi niezwykłe ukojenie oraz pozwala odnaleźć wewnętrzny spokój, co sprawia że szybko poczujemy się lepiej.

Trening Jacobsona składa się z sześciu części. Najpierw jest rozluźnianie mięśni rąk i nóg w pozycji leżącej. Kończy się natomiast na rozluźnianiu palców rąk i nóg, stojąc lub siedząc. Jednym z przykładowych ćwiczeń metody Jacobsona jest zaciskanie i rozluźnianie obu pięści. Wyróżnia się też wzruszanie ramionami, marszczenie czoła, zaciskanie powiek oraz zębów. Można również wstrzymywać oddech, napinać mięśnie brzucha, pośladki oraz uda. Dobrym ćwiczeniem jest również podnoszenie palców u nóg ku górze, napinając jednocześnie stopy i łydki. Inna wersja to podkurczanie palców, symulujące „grzebanie w piasku”, by zaangażować do pracy podbicia stopy.

Regularna praca nad sprawnością naszych mięśni poprzez trening Jacobsona da zadowalające efekty już po pierwszym miesiącu. Ćwiczenia te uznawane są za terapeutyczne, gdyż sprawdzają się przy różnych zaburzeniach, m.in. nerwicowych, gdzie terapia farmakologiczna może okazać się nieskuteczna lub niepotrzebna. Metoda Jacobsona to również sposób na wewnętrzny rozwój, gdyż pozwala dbać o podnoszenie naszej samooceny oraz pobudza kreatywność. Idealne sprawdza się jako przygotowanie się do medytacji, dlatego coraz częściej staje się elementem różnych treningów. Znając tę technikę można nauczyć się opcji na wyciszenie w ciągu dnia i przywrócenie naturalnej harmonii, dzięki której pozbędziemy się wszelkich problemów ze snem, samopoczuciem czy wiarą we własne możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *