Owoce – jak jeść je w mądry sposób?

ppohudka/bigstockphoto.com

„Jedz owoce, to samo zdrowie” – zdanie powtarzane od lat, wryte w głowy wszystkich dzieci, dorosłych i starszych osób. I nie jest ono samo w sobie kłamstwem. Jednak, aby owoce faktycznie służyły Twojemu organizmowi musisz wiedzieć, które z nich i w jakich porach powinieneś spożywać.

Umiar sprzyja zdrowiu

Owoce mają wiele witamin, jednak spożywane w nadmiarze mogą nawet zaszkodzić! Zawierają bowiem fruktozę, a ona nie sprzyja smukłej sylwetce. Jest to naturalny, ale jednak cukier. Jego nadmiar negatywnie wpływa na zęby, odporność i figurę. Nikt nie powie Ci jednak, abyś całkowicie wykluczył owoce z diety. Są źródłem wielu cennych składników odżywczych. Pamiętaj jednak, aby spożywać je z umiarem.

Owoce po południu?

Nie zawsze liczy się co jemy. Czasami ważniejszy jest sposób, w jaki to spożywamy. Jeżeli chodzi o owoce to właśnie tak jest. Możesz jeść banany, truskawki albo liczi – to nie ma znaczenia. Pamiętaj jednak o tym, aby po godzinie 14 ograniczyć swój apetyt na te słodkie przekąski. Dzięki temu dasz szansę swojego organizmowi, aby ustabilizował poziom cukru we krwi przed spaniem.

Jeżeli natomiast masz problemy z żołądkiem, pamiętaj o tym, aby absolutnie nie spożywać owoców na czczo. Pobudzają one produkcję kwasu żołądkowego, a zatem jedząc je na pusty żołądek możesz sobie zaszkodzić.

Masz cukrzycę?

To niestety powód, aby ograniczyć owoce. Przede wszystkim jednak musisz kontrolować indeks glikemiczny spożywanych przekąsek. Winogrona, przykładowo, zdrowiej będzie wyeliminować z diety. Podobnie rzecz ma się z bananami. Diabetycy muszą uważać na to, ile spożywają węglowodanów w ciągu dnia. Nie powinni zatem zjadać w ciągu doby więcej, niż 200g owoców o niskim indeksie glikemicznym. Mogą to być m.in.:

  • awokado,
  • czarna porzeczka,
  • morele,
  • agrest,
  • grejpfrut,
  • czereśnie.

Dieta na utratę masy a owoce

Bez dwóch zdań świeże owoce stanowią lepszą alternatywę niż niezdrowe przekąski typu cukierki czy lizaki. Ich niewątpliwą zaletą jest duża zawartość błonnika. Dzięki niemu czujesz się syty przez długi czas po posiłku. A jednak owoce zawierają cukry proste, co dla osób z dodatkowym bagażem kilogramów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlatego jeżeli walczysz z nadwagą to, podobnie jak w przypadku cukrzycy, wybieraj takie owoce, które mają niski indeks glikemiczny.

Owoce i warzywa powinny pojawiać się w diecie. Te pierwsze jednak nie są aż tak cenione jak dobra marchewka, buraki czy sałata. Oprócz oczywistych zalet (np. bogactwo witamin albo duża ilość błonnika) posiadają kilka minusów, takich jak zbyt duża ilość cukrów prostych. Jest to powód, dla którego powinieneś unikać ich spożywania w zbyt dużych ilościach, szczególnie w porach wieczornych. Jeżeli jednak decydujesz się na wprowadzenie ich do swojej diety to pamiętaj, aby wybierać te o niskim indeksie glikemicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.