Bikram joga

Bikram joga

djoronimo/bigstockphoto.com

Bikram joga to rodzaj jogi stworzonej przez Bikrama Choudhury na podstawie tradycyjnych technik. Mistrz Bikram jest założycielem Yoga College of India i autorem sekwencji 26 pozycji, które wykonuje się w wysokiej temperaturze.

Zaczął ćwiczyć w wieku trzech lat. Jako siedemnastolatek znalazł się w olimpijskiej reprezentacji Indii. Był reprezentantem w dziedzinie podnoszenia ciężarów. Podczas treningu uległ wypadkowi uszkadzając kolano. Sytuacja była na tyle poważna, że lekarze rozważali amputację nogi. Bikram popadł w depresję i miał myśli samobójcze wiedząc, że już nigdy nie będzie chodził. Na tym etapie jego życia odnalazł go jego dawny mistrz i nauczyciel – Bishnu Gosh i to on nakłonił Bikrama do powrotu do ćwiczeń. Po półrocznym, intensywnym i bolesnym treningu Bikram znów stanął na własne nogi.

Te doświadczenia zainspirowały go do zostania nauczycielem. Początkowo była to hatha joga, a stosowane przez niego metody pochodziły z nauk Bishnu. Z czasem jednak, zgłębiając wiedzę i zdobywając doświadczenie, Bikram wybrał 26 asan, z których stworzył sekwencję przeznaczoną dla wszystkich – niezależnie od wieku i kondycji. Ćwiczenia te zostały wyselekcjonowane, by pomagać uporać się z powszechnie występującymi dolegliwościami, np. bólami kręgosłupa, stawów, ale także z depresją czy problemami z przemianą materii.

W latach 60 ubiegłego wieku Bikram zaczął uczyć pod okiem tokijskich naukowców. Wtedy do sekwencji dodano wysoką temperaturę. Obecnie na świecie jest wiele szkół nauczających Bikram jogi, a dodatkowo rozpowszechniły ją znane osoby – aktorzy, celebryci, a nawet prezydenci Stanów Zjednoczonych, którzy jogę Bikram praktykowali.

Jeden cykl ćwiczeń trwa 90 minut, w trakcie którego wykonuje się wspomniane 26 pozycji, każdą po dwa razy. Kolejność jest stała, a ćwiczeniom fizycznym towarzyszą ćwiczenia oddechowe, które zwiększają pojemność płuc i polepszają efektywność treningu. Aby był on skuteczny, ćwiczenia należy wykonywać w pełnej koncentracji. Celem Bikram jogi jest poprawa ogólnego stanu zdrowia i kondycji. Wyższa temperatura ma natomiast zapobiegać urazom, ułatwiać rozciąganie, zmniejszając jednocześnie napięcie i stres, a intensywne pocenie się usuwać toksyny. Odpowiednio wykonywane ćwiczenia poprawiają krążenie, co zapobiega chorobom serca i innych narządów.

Metoda ta budzi jednak wiele kontrowersji. Nie wszyscy lekarze są bowiem zgodni co do tego, że ćwiczenie w temperaturze 37,8 stopni Celsjusza jest dla zdrowia bezpieczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *