Buty do biegania – wybierz model najlepszy dla siebie

Buty do biegania

fot. HalfPoint/bigstockphoto.com

Bieganie to świetny sposób na dbanie o zdrowie i piękną sylwetkę. Wystarczy zaledwie pół godziny, aby poprawić metabolizm i wyzwolić cenną dawkę endorfin. Bieganie silnie poprawia samopoczucie i aktywizuje niemal wszystkie partie mięśniowe, nic więc dziwnego, że ma tylu zwolenników.

Biegać można wszędzie i o każdej porze. Taki trening zalecany jest dla wszystkich, nie liczy się wiek, ani waga – spokojny jogging może uprawiać każdy. Ważne jednak, by buty do biegania były dobrze dobrane, bo to zminimalizuje obciążenie stawów, a dłuższa sesja biegowa nie zakończy się odciskami. Jak dobrać buty do biegania? Poniżej kilka wskazówek.

Buty są najważniejszym elementem stroju biegacza, dlatego powinny być dobrej jakości. Stare obuwie czy zwykłe tenisówki nie są dobrym rozwiązaniem, gdyż mogą powodować ból pleców czy przemęczenie stóp, szczególnie u początkujących biegaczy. Buty należy dobierać bardzo dokładnie, uwzględniając różne czynniki. Kluczowy jest rozmiar. W za małych czy za dużych butach biegać nie wolno, bo otarcia są murowane. Sportowe obuwie obowiązkowo trzeba przymierzyć przed zakupem. W sklepie należy sprawdzić oba buty, bo stopy nie są identyczne. Warto też zwrócić uwagę, czy jest to model dla kobiet czy mężczyzn.

Istotne przy wyborze obuwia do biegania jest także podłoże, po jakim będziemy najczęściej biegać. Jogging można uprawiać w lesie, na bieżni oraz asfaltowych ścieżkach. Nawierzchnie bardzo się od siebie różnią, dlatego ważne jest, by podeszwa była dobrze dobrana. W przypadku twardych nawierzchni najlepsze będą buty z płaskim bieżnikiem i miękką amortyzacją. Buty trailowe, czyli z twardą amortyzacją i stabilizatorami, sprawdzają się na miękkich nawierzchniach. Taki podział dotyczy osób, które biegają od dawna i regularnie uprawiają jogging. Dla amatorów biegania wskazane są buty do nawierzchni mieszanej. Uniwersale buty pozwolą zminimalizować ryzyko kontuzji u początkujących biegaczy, którzy jeszcze nie wiedzą, jak często będą uprawiać jogging. Takie buty są również dużo tańsze od specjalistycznego obuwia do biegania.

Przy zakupie butów do biegania nie można też pominąć kwestii budowy stopy. Wyróżnia się trzy typy budowy stopy, dlatego warto poznać takie pojęcia jak pronator i supinator, które określają cechy biomechaniczne stopy. Większość z nas posiada stopy neutralne, przy których podczas biegu ciężar rozchodzi się równomiernie. Zaczyna się od pięty, przechodzi na podbicie i kończy na oderwaniu od powierzchni. Dla takiej stopy zalecane są buty amortyzującej bez stabilizatora stopy, czyli „cushion”. Mając płaskostopie najczęściej występuje rodzaj stopy pronującej. W tym wypadku ciężar ciała kumuluje się na wewnętrznej krawędź stopy, a pięta ustawiona jest do zewnątrz. W związku z tym buty do biegania muszą posiadać dodatkowe wzmocnienia oraz elementy trzymające piętę. Takie obuwie oznaczane jest jako „Stability”, „Stuctured” oraz „Motion Control”. Natomiast jeżeli ciężar ciała rozprowadzany jest na zewnętrzną krawędź stopy mamy do czynienia ze stopą supinującą. Przy tym rodzaju najlepiej sprawdzają się buty neutralne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *