Cage fitness

Cage fitness

fot. Jasminko Ibrakovic/bigstockphoto.com

Cage fitness to nowy trend, który powstał na fali popularności sportów walki. Cieszy się on dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych, powoli informacje o nim zaczynają również docierać do Polski, ale nie jest on jeszcze powszechnie dostępny.

Ten system ćwiczeń inspirowany jest MMA, a sama nazwa pochodzi od ringu, „klatki”, w której odbywają się walki. Program ten stworzył Matt Hughes, który czynnie uprawiał MMA. Oprócz inspiracji zaczerpniętych z tajskiego boksu, jiu-jitsu i karate, można tam znaleźć elementy treningu cardio i innych rodzajów fitnessu. Podstawą cage fitnessu jest walka z nieistniejącym przeciwnikiem i podstawowe ćwiczenia zwiększające naszą sprawność.

Matt Hughes odniósł wiele sukcesów podczas walk MMA – na 54 walki wygrał aż 45. Obserwując imponujące efekty, jakie dawał tego rodzaju trening i same walki oraz rezultaty w postaci m.in. pięknie wyrzeźbionych ciał postanowił stworzyć zestaw ćwiczeń, który pozwoli je uzyskać „zwykłemu” człowiekowi bez konieczności konfrontacji z przeciwnikiem na ringu.

Pojedynczy trening trwa pół godziny i złożony jest z pięciu 5-minutowych rund przeplatanych minutowym odpoczynkiem. Znajdziemy w nim intensywne interwały, jak i klasyczne ćwiczenia, np. przysiady i elementy różnych sportów walki. Najpierw jest rozgrzewka, a potem ćwiczenia na poszczególne części ciała (nogi, górne partie i etc.). Każda runda kończy się uderzeniami w worek treningowy, który leży na ziemi. Ostatnią rundę przeznacza się na „wyciszenie” organizmu i przygotowania ciała do regeneracji. Trening cage fitness działa energetyzująco, pozwala się odstresować, jak również mobilizuje nawet bardzo zmęczone osoby do dodatkowego wysiłku.

Ten krótki i intensywny trening ma wiele zalet. Czas przeznaczony na ćwiczenia nie jest długi, więc nie nudzą one uczestników i pozwalają im dać z siebie wszystko. Dodatkowo świetnie buduje kondycję i wpływa na kształtowanie ładnej, szczupłej sylwetki oraz intensywnie spala kalorie. Wymaga 100% zaangażowania, ale przez to również pozwala oderwać się od trosk codziennego dnia. Okładanie worka treningowego lub specjalnych manekinów pomaga również rozładować emocje i napięcia. Ćwiczenia interwałowe pobudzają organizm i przemianę materii. Wykorzystywane ćwiczenia zarówno aerobowe, jak i anaerobowe pomagają w spalaniu tkanki tłuszczowej i budowaniu tkanki mięśniowej.

Początkowo trening przeznaczony był głównie dla mężczyzn, z czasem zainteresował również panie, zaczęły więc powstawać treningi dostosowane do ich potrzeb. Ten rodzaj ćwiczeń przeznaczony jest zasadniczo dla sprawnych i zdrowych osób. Podczas wykonywania ćwiczeń należy zadbać, by były wykonywane prawidłowo i zgodnie ze wskazówkami trenera.

W Stanach Zjednoczonych już około 300 klubów fitness ma w swojej ofercie zajęcia cage fitness skierowane do różnych grup odbiorców, ale biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie tym sportem także w Polsce – to kwestia czasu, aż my również będziemy mogli uczestniczyć w tego typu treningach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *