Circuit training, czyli trening obwodowy

 

Circuit training

Circuit training to trening dla każdego! Jego główne cechy to szybkość i efektywność. To głównie połączenie treningu siłowego z ćwiczeniami aerobowymi. Circuit training składa się z układu ćwiczeń, które stanowią obwód, dlatego bardzo często nazywany jest również treningiem obwodowym.

Pojedyncze ćwiczenia w treningu circuit nazywane są stacjami. Po każdej stacji przechodzi się do kolejnego ćwiczenia – stacji, aż do końca treningu. Warto nadmienić, że w jednym obwodzie może występować od 6 do 12 różnych stacji. Należy podkreślić, że pomiędzy ćwiczeniami występuje przerwa, która z czasem powinna się wydłużać (maksymalnie do 15 sekund). Po przejściu wszystkich stacji, zaczyna się powtarzanie serii. Ilość powtórzeń waha się (w zależności od kondycji i determinacji osoby trenującej) od 2 do 4. Specjaliści radzą, aby odpoczynek pomiędzy seriami trwał około 3 minut. Czas potrzebny na realizację całego treningu circuit obejmuje od 20 do 40 minut.

Warto pamiętać, aby trening został ułożony adekwatnie do potrzeb i możliwości osoby ćwiczącej. Przy treningu mocno obciążającym (intensywnym) wskazane jest, aby przerwy były wydłużone. Circuit należy trenować kilka razy w tygodniu. Treningi trzy, cztery razy w tygodniu, powinny być przeplatane jednodniową przerwą na regenerację organizmu.

Kluczowym założeniem treningu circuit jest taki dobór ćwiczeń, aby co drugie ćwiczenie skupiało się na innej partii ciała. Istotą treningu jest takie zaplanowanie ćwiczeń, aby ćwiczyć wszystkie części ciała. Osoba trenująca powinna zadbać o to, aby prawidłowo wykonywać wszystkie ćwiczenia, przy czym obciążenie nie powinno przekraczać połowy jej możliwości.

Wykonywanie w treningu circuit kilku różnych ćwiczeń jednocześnie wymaga użycia większej ilości mięśni, sprzyja to zwiększeniu równowagi sił mięśni. W ramach wzmacniania górnych partii mięśni zalecane są np. pompki, podciąganie, ćwiczenia z piłką. Z kolei w zakresie ćwiczeń na tułów rekomenduje się przysiady, jak również brzuszki, które wpływają na dolne partie brzucha. Dolna część ciała jest trenowana przez podskoki i ćwiczenia na stepie. Warto nadmienić, że pomimo intensywności ćwiczeń, organizm nie jest zagrożony przetrenowaniem.
Trening circuit rekomendowany jest początkującym sportowcom, szczególnie dlatego, że wzmacnia i rozwija poszczególne partie mięśni, a także podnosi ogólną sprawność organizmu.

Zaletą treningu circuit jest przede wszystkim spalanie kalorii. Jest to możliwe dzięki szybkim i urozmaiconym ćwiczeniom. Trening ten modeluje sylwetkę, a także poprawia jędrność ciała. Dodatkowo hartuje wytrzymałość i daje siłę. Trenerzy podkreślają, że systematyczne treningi sprzyjają wzmocnieniu mięśni i gwarantują piękną sylwetkę. Dodatkowo poprzez ćwiczenia zwiększa się wydolność układu sercowo-naczyniowego.

Trening circuit wymaga wielu sprzętów do ćwiczeń, więc najlepsze efekty można uzyskać trenując w klubach fitness/siłowniach, ponieważ dostęp do sprzętu jest tam odpowiedni. Podczas standardowych treningów, najczęściej wykorzystuje się hantle, drabinki, materace, sztangi, czy sztangielki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *