Dlaczego po 30. trudniej jest schudnąć?

RamonaS/bigstockphoto.com

RamonaS/bigstockphoto.com

Mając 20 lat można jeść wszystko, a beztroskie życie nie wpływa na wagę. Pizza na obiad, kolacja o północy, słodycze, alkohol – nic z tych rzeczy nie powoduje dodatkowych kilogramów. A jeśli kilka ich przybędzie, wystarczy chwila, by dieta przyniosła zamierzony efekt. Skutki uboczne takiego trybu życia po trzydziestce są zdecydowanie bardziej odczuwalne. Wówczas zrzucenie zbędnych kilogramów nie jest już takie proste. Co wtedy można zrobić, by wrócić do formy?

Metabolizm po 30. roku życia mocno zwalnia, dlatego organizm ma mniejszą zdolność do spalania kalorii. Konsekwencją tego jest łatwiejsze przybieranie na wadze i trudniejsze odchudzanie. Aby dieta była skuteczna, najpierw trzeba usprawnić metabolizm, by efekty danej diety utrzymały się na stałe. Dlatego ważne jest, by unikać szczególnie dań typu fast-food oraz regularnie uprawiać sport. Drobne przyjemności wymagają sporego wysiłku, aby spalić dodatkowe kalorie, np. bułka pszenna to ponad pół godziny intensywnego marszu, a 100 g czekolady wymaga aż 1,5 godziny ćwiczeń.

Mając świadomość tego co jemy, możemy zapanować nad liczbą pochłanianych w ciągu dnia kalorii. Niezmiernie istotne jest również regularne spożywanie posiłków, najlepiej co trzy godziny. W ciągu dnia należy wypijać co najmniej 15, litra płynów. To pozytywnie wpływa na metabolizm i tym samym na rezultaty diety. Warunkiem powodzenia w odchudzaniu po trzydziestce jest konsekwencja. Po pierwsze należy ograniczyć liczbę kalorii o około 1000, czyli w przypadku kobiet będzie to 1500-1800, a u mężczyzn nie więcej niż 2500 na dobę. Rezygnacja ze słodyczy, słonych przekąsek oraz alkoholu to kolejne ważne punkty diety. Nieodzownym punktem jest też aktywność fizyczna, która powinna pojawić się w tygodniowym planie przynajmniej 3 razy.

Nie ma co liczyć, że smukłą sylwetkę uzyskamy po miesiącu. Na wyniki trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Dlatego dieta nie może być chwilowa – właściwie jest to zmiana trybu życia na zdrowszy. Wówczas efekt jo-jo nam nie grozi. Zdrowszy jadłospis oparty na warzywach, owocach i pełnowartościowych produktach to też recepta na zdrowie. Po 30 roku życia rośnie ryzyko różnych chorób, m.in. cukrzycy, nadciśnienia. Musimy więc uważać na to co nakładamy na talerz i kiedy. Ciężkostrawny posiłek tuż przed snem spowolni metabolizm i nie pozwoli nam zasnąć, by zregenerować cały organizm.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *