Fitness dla początkujących

Fitness dla początkujących

fot. dolgachov/bigstockphoto.com

Ćwiczenia fizyczne to nieodłączny element zdrowego trybu życia. Pozwalają nie tylko zachować ładną sylwetkę, ale również dodają energii, poprawiają nastrój i mają duże znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Fitness staje się coraz popularniejszy. W niemal każdym mieście można znaleźć klub dla ćwiczących, a internet jest pełen programów dla początkujących i bardziej zaawansowanych. Jak i co ćwiczyć, by fitness był przyjemnością i dawał pozytywne efekty?

Nie zaczynaj przygody ze sportem i wysiłkiem fizycznym od planowania maratonu. Nie próbuj robić skomplikowanych asan na pierwszych zajęciach jogi. Nie zapisuj się od razu na maraton zumby. Zacznij powoli. Dwa wybrane zajęcia tygodniowo to dobry początek.

Jeśli miałaś dłuższą przerwę lub dopiero startujesz – wybierz te skierowane dla osób początkujących, potem możesz przejść na poziom bardziej zaawansowany lub zwiększyć częstotliwość ćwiczeń. Jeśli masz problemy ze zdrowiem, skonsultuj się z lekarzem. Daj czas sobie, swoim mięśniom i stawom na przyzwyczajenie się do ćwiczeń. Ich zbyt duża dawka na początku może spowodować kontuzje, a także zniechęcenie i szybkie zmęczenie. Nie zapisuj się od razu na ciężkie ćwiczenia siłowe czy crossfit, pomyśl raczej o strechingu, pilatesie czy ćwiczeniach z piłką.

Znajdź takie zajęcia fitness, które sprawią Ci przyjemność. Jeśli masz dużo energii – zapisz się na zumbę, uwielbiasz rower – pomyśl o spinningu, potrzebujesz wyciszenia i kontaktu z samym sobą – może joga? Szukaj i próbuj, co ci najbardziej odpowiada. W wielu klubach pierwsze zajęcia są gratis, możesz też kupić karnet open i posprawdzać, które pasują Ci najbardziej. Nie bój się pytać, prosić o radę – instruktorzy są dla Ciebie. Jeśli masz problem z jakimś ćwiczeniem, ich zadaniem jest je zmodyfikować lub dobrać inne, odpowiednie dla Ciebie.

Pamiętaj: Twoje zdrowie jest najważniejsze! Staraj się dawać z siebie, jak najwięcej, ale słuchaj też swojego ciała i nie forsuj go! Odpoczywaj i regeneruj się. Dbaj o odpowiednie odżywianie i pij dużo wody. Po intensywnym treningu pamiętaj o zjedzeniu posiłku bogatego w białko.

Jeśli wybierasz się np. na step czy aerobic itd. – zadbaj o właściwe obuwie, które będzie odpowiednio amortyzowało i chroniło stopy. Wiele ćwiczeń można wykonywać boso. Jeśli chodzi o strój – można zacząć od dresu czy legginsów i zwykłej koszulki. Na początek nie trzeba kupować drogich ubrań do treningu. Na tym etapie najważniejsze są chęci!

Stawiaj sobie realne cele – to pomaga, by wytrwać w systematycznych ćwiczeniach. Buduj w sobie dobre nawyki. Wcześniej zaplanuj trening, ustaw przypomnienie i przygotuj sobie strój i wodę. Niech fitness stanie się stałym elementem Twojego grafiku. Nie odpuszczaj, chyba, że masz naprawdę ważny powód. Z czasem ćwiczenia wejdą Ci w krew. Jeśli brak Ci motywacji – szukaj towarzystwa, grup, w których możesz ćwiczyć. Zachęcaj i motywuj innych – to daje dużo satysfakcji. A jeszcze większa będzie wtedy, gdy zauważysz rezultaty ćwiczeń – lepsze samopoczucie i kondycja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *