Jak szybko stracić na wadze bez efektu jojo?

Trening aerobowy

fot. Ammentorp/bigstockphoto.com

Wraz z nadejściem nowego roku wielu z nas stawia sobie za cel zrzucenie choć kilku kilogramów. Część z nas skrupulatnie oblicza spożywane kalorie, dokładnie opracowując skład swoich posiłków. Katujemy się nowymi dietami, często zapominając całkowicie o aktywności fizycznej.

Tymczasem sama dieta to nie wszystko. Nagłe ograniczenie spożywania ulubionych potraw bywa niezwykle frustrujące i odbija się na naszych relacjach z bliskimi. Narzucenie sobie zbyt restrykcyjnych ograniczeń pozwoli zapewne schudnąć w dość krótkim czasie. Często prowadzi jednak do „nadrabiania” zaległości krótko po osiągnięciu upragnionej wagi. Koniec jest pewnie wielu z nas znany – efekt jojo.

Systematyczne ćwiczenia nie tylko pozwalają chudnąć zdrowo, ale też przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Dotleniają organizm i usprawniają metabolizm. Sport kształtuje mięśnie i zapobiega tworzeniu się rozstępów. Dzięki wysiłkowi fizycznemu uzyskamy szczupłe, jędrne i gibkie ciało.

Najwięcej tkanki tłuszczowej spalimy wykonując ćwiczenia aerobowe (inaczej cardio). Ponadto dotleniają organizm znacznie lepiej niż inne ćwiczenia, dzięki czemu poprawiają pracę mózgu i dostarczają mnóstwo energii w ciągu dnia. Poprzez wzmocnienie mięśnia sercowego obniżają ciśnienie tętnicze krwi i zwiększają wydolność płuc.

Ćwiczenia cardio charakteryzują się umiarkowanym tempem oraz długim, nieprzerwanym czasem trwania treningu. W zależności od formy, powinien trwać od 0,5 do 2 godzin. Ważne jest również, aby zachować zmienność ćwiczeń. Włączajmy co jakiś czas nowe rodzaje aktywności. Unikniemy obciążania stale jednej partii mięśni i usprawnimy całe ciało.

Do najefektywniejszych rodzajów ćwiczeń aerobowych należą: jazda rowerem (zarówno tradycyjnym, jak i stacjonarnym), bieganie, pływanie, orbitrek i wioślarz.

Bardzo dobre efekty przynosi również trening interwałowy. Polega on na naprzemiennym wysiłku i odpoczynku wykonywanych w wielokrotnych powtórzeniach. Można w niego włączyć wiele różnych dyscyplin – bieganie, pływanie czy dowolne maszyny do ćwiczeń cardio. Jest to trening wymagający lepszej kondycji, nie jest więc polecany osobom dopiero rozpoczynającym przygodę ze sportem.

Kolejnym sposobem na szybkie i skuteczne zrzucenie kilogramów jest trening crossFit. Ma on na celu wykonanie jak największego wysiłku w jak najkrótszym czasie. Wybierając przysiady, pompki, bieganie, rower lub steper, skupiamy się na jak najszybszym robieniu ćwiczeń w określonym czasie. Każdą aktywność należy powtórzyć w kilku seriach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *