Jaki sprzęt musisz mieć w domowej siłowni?

Sprzęt fitness

Złotą zasadą fitnessu jest systematyczność. Sport można uprawiać wszędzie, ale ważne, by robić to przynajmniej trzy razy w tygodniu, minimum 40 minut. Wtedy można liczyć na wymierne rezultaty. Napięty plan dnia sprawia, że nie zawsze mamy czas, by udać się do klubu fitness chociaż na godzinę ćwiczeń. Wtedy pojawia się myśl o stworzeniu niewielkiej siłowni w domowym zaciszu, dzięki której o dowolnej porze dnia będzie można zadbać o formę.

Niekiedy wystarczy tylko kilka podstawowych przyrządów, by móc zaplanować sobie ćwiczenia w domu. Najważniejszą kwestią jest określenie rodzaju treningu, jaki nas najbardziej interesuje. Skupiając się na jednej partii ciała, np. mięśniach brzucha trzeba dopasować sprzęt właśnie pod względem określonego efektu ćwiczeń, np. wyrzeźbienie mięśni brzucha. Standardowo wyróżnia się pięć rodzajów treningów:

  • ogólnorozwojowy – służy poprawieniu kondycji i wzmocnieniu mięśni, najlepszy trening dla kobiet w ciąży oraz osób po kontuzji,
  • cardio – najefektywniej spala tkankę tłuszczową,
  • interwałowy – jego zadaniem jest poprawienie wydolności organizmu,
  • siłowy – najlepszy do wyrzeźbienia określonych partii mięśniowych,
  • trening na masę – umożliwia zbudowanie masy mięśniowej.

Przy każdym z powyższych treningów przyda się kilka podstawowych sprzętów fitness, które w zależności od rodzaju ćwiczeń będą mniej lub bardziej wykorzystywane. Dlatego też własna sala do ćwiczeń wcale nie musi być przestronna i wyposażona w drogi sprzęt sportowy. Jednakże pamiętać trzeba, że żadna domowa siłownia nie może obyć się bez maty do ćwiczeń, dzięki której zapomnimy o niebezpiecznym ślizganiu się po podłodze, co uniemożliwia wykonywanie większości ćwiczeń, zwłaszcza cardio. Bardzo przydatne są też hantle o różnej wadze. Dzięki nim można spalać tłuszcz oraz budować mięśnie. Dużo powtórzeń z małym obciążeniem pozwoli schudnąć, a dużo powtórzeń z bardzo dużym obciążeniem rozbuduje nasze mięśnie.

Kompletując domową siłownię warto zapatrzyć się w rowerek stacjonarny, który jest podstawą ćwiczeń cardio oraz treningu interwałowego. Natomiast znana wszystkim ławka rzymska przyda się do wielu ćwiczeń, m.in. popularnych brzuszków oraz przy wzmacnianiu mięśni grzbietu. Elastyczna guma to świetny przyrząd do rzeźbienia całego ciała oraz spalania kalorii i poprawy koordynacji ruchowej. Jeszcze intensywniejsze spalania kalorii zapewni zwykła skakanka. Trening ze skakanką wymaga determinacji, ale rezultatem jest dużo lepsza wytrzymałość. W domowej siłowni wśród sprzętów gimnastycznych powinna również znaleźć się duża elastyczna piłka, którą można wykorzystywać przy ćwiczeniach na brzuch, grzbiet czy nogi oraz podczas rozciągania. Stretching jest obowiązkowy przy każdym treningu, nawet jeśli wykonujemy go w domu. Wtedy pewne jest, że trening nie zakończony się żadną nieprzyjemną kontuzją.

Komentarze
  1. Zosia Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *