Niedobór snu a nadwaga

logoff/bigstockphoto.com

Zdrowo się odżywiasz, ćwiczysz, a mimo to masz problemy z nadwagą? Przyczyną tego może być niedobór snu.

Badania dowodzą, że osoby, które zbyt krótko śpią lub późno zasypiają, są bardziej narażone na otyłość i cukrzycę typu II. Co ciekawe, nawet już jedna nieprzespana noc może skutkować dodatkowymi kilogramami. Ma to związek z tym, że niedobór snu spowalnia tempo przemiany materii. Po zarwanej nocy nasz organizm zamiast spalać kalorie zaczyna je gromadzić. Dodatkowo niedobór snu rozregulowuje nasz apetyt, przez co jesteśmy skłonni do przejadania się. Dochodzi do tego jeszcze jedna kwestia – mamy więcej czasu na jedzenie. Dlatego właśnie sen jest tak ważny dla naszego organizmu, aby mógł on prawidłowo funkcjonować.

Zależność między snem a przemianą materii zbadali fińscy naukowcy. W badaniu wzięło udział 15 ochotników, którzy podczas pierwszej nocy spali ponad 8 godzin, a w kolejnej wcale. Naukowcy pobrali od nich próbki tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Po nieprzespanej nocy w tkance mięśniowej badanych wykazano podwyższoną ilość glukozy. Oznacza to, że komórki zamiast wytwarzać energię z glukozy spalały proteiny z mięśni. U ochotników stwierdzono także podwyższony poziom kortyzolu. Z kolei w tkance tłuszczowej dochodziło do aktywizacji enzymów glikolizy. Komórki tłuszczowe magazynowały nadmiar glukozy we krwi i tworzyły nowe zapasy tłuszczu.

Warto wiedzieć, że w trakcie snu nasza przysadka mózgowa wydziela największe ilości hormonu wzrostu, który odpowiedzialny jest za powstawanie tkanki mięśniowej i spalanie tłuszczu. Niestety 5 godzin snu to zbyt mało, aby ten proces mógł przebiec w pełni. Dlatego też śpiąc mniej niż 6 godzin na dobę zaczynamy tyć.

Dodatkowo zbyt mała ilość snu wpływa na to, że mamy większa ochotę na objadanie się wysokokalorycznymi produktami. Wpływ na to ma niższy poziom leptyny, czyli hormonu powstającego w tkance tłuszczowej, odpowiadającego za ograniczanie apetytu. Jednocześnie mała ilość snu powoduje wzrost greliny, czyli hormonu odpowiadającego za wzrost apetytu.

Ile zatem godzin dziennie powinniśmy spać? Według naukowców sen powinien trwać od 7 do 9 godzin na dobę. Warto wspomnieć również o tym, żeby nie przekraczać owych 9 godzin, gdyż zbyt duża ilość snu również nie jest zdrowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.