Trening powięziowy

Trening powięziowy

fot. Wavebreak Media Ltd/bigstockphoto.com

Intensywny trening może skutkować nieprzyjemną dolegliwością, jaką są zakwasy. Ból mięśni utrudnia codzienne czynności, jak poruszanie się oraz skutecznie psuje samopoczucie. Bolesne zakwasy nie pozwalają też na kontynuowanie treningu. Jednak napięć w poszczególnych partiach mięśniowych można szybko pozbyć się stosując ćwiczenia rozluźniające powięziowe.

Dzięki nim elastyczność mięśni zostanie zwiększona, poprawi się też ruchliwość stawów. Trening powięziowy to specjalny sposób na rozciąganie. Bardzo często podczas treningu wykorzystuje się specjalny roller piankowy, który poprzez ucisk na napięte mięśnie powoduje ich rozluźnienie. Dodatkowo, spięte mięśnie uniemożliwiają utrzymanie poprawnej postawy, gdyż przy napiętych mięśniach często pochylamy się i garbimy. Trening powięziowy korzystnie wpływa także na tkanki zwiększając ich motoryczność.

Na czym polega trening powięziowy?

Trening powięziowy przeznaczony jest dla każdego, kto chce zadbać o swoje mięśnie oraz całe ciało. Również osoby aktywne, które regularnie ćwiczą, powinny do programu treningowego dołączyć dodatkowe rozciąganie. Wykorzystując roller piankowy ćwiczyć można samodzielnie w domu, wystarczy umieścić rolkę pod napiętymi mięśniami, np. łydkami i rolować ciało. Już zaledwie minuta sprawi, że poczujemy rozluźnienie. Roller sprawdza się także przy treningu mięśni grzbietu, dwugłowych i czworogłowych ud, pośladków, przywodzicieli bioder czy tricepsów. Dlaczego ten trening jest skuteczny? Mięśnie z kością łączą powięzi, czyli tkanka łączna wyposażona w receptory sensoryczne. To właśnie one wyczuwają nadmierne napięcie, co wymaga około 30 minut masażu, aby doszło do rozluźnienia. Na początek jednak wskazane są krótkie sesje z rollerem. Z czasem mięśnie staną się mniej napięte i nieprzyjemne uczucie odejdzie w zapomnienie.

Efekty treningu powięziowego

Ćwiczenia powięziowe najlepiej wykonywać jako rozgrzewkę przed intensywniejszym treningiem siłowym lub aerobowym, bo to pozwoli przygotować mięśnie do wzmożonej pracy. Wskazane jest także, by po treningu wykonać ćwiczenia rozluźniające, co umożliwi powrót mięśni do właściwej długości i elastycznej postawy całego ciała. Zalet rozluźniania mięśniowo-powięziowego jest wiele, najważniejsze to zredukowanie bólu po ciężkimi treningu oraz eliminacja ryzyka urazów. Poza tym bardziej elastyczne mięśnie dają szanse na uzyskanie lepszych wyników sportowych. Trening powięziowy powinni również wykonywać sportowcy w dobrej kondycji, aby zwiększyć swoją wydajność. Maksymalne rezultaty zagwarantuje połączenie rozluźniania mięśniowo-powięziowego z innym treningiem wspomagającym elastyczność mięśni. Wówczas pewne jest, że zakwasy przestaną dokuczać po kolejnym mocnym treningu, a nasza postawa i koordynacja ruchowa znacząco się poprawi. Wszystkie te czynniki są niezwykle istotne przy uprawianiu sportu, ponieważ zwiększa to bezpieczeństwo treningu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.