Ćwiczenia rano czy wieczorem?

Trening aerobowy a odchudzanie

fot. lzf/bigstockphoto.com

Lato coraz bliżej, a forma po zimie nie taka, jaka powinna być? Chcesz zacząć ćwiczyć, ale zastanawiasz się, kiedy ćwiczenia są najbardziej efektywne? Musisz zatem wiedzieć, że pora dnia, którą wybierzesz na aktywność fizyczną nie jest obojętna dla organizmu. Zarówno poranne treningi, jak i wieczorne mają swoje plusy i minusy.

Jeśli jesteś rannym ptaszkiem i lubisz zacząć dzień aktywnie, to poranne ćwiczenia będą zdecydowanie dla ciebie. Poranny trening może być świetnym zastrzykiem energii i z powodzeniem zastąpić filiżankę kawy.

Musisz jednak pamiętać o tym, że  po przebudzeniu mięśnie nie są dobrze rozgrzane i łatwiej nabawić się kontuzji. Dlatego poranne ćwiczenia warto rozpocząć od porządnej rozgrzewki.

Poranne treningi będą także idealne dla osób, które przede wszystkim chcą zrzucić zbędną tkankę tłuszczową, gdyż o tej porze dnia są najbardziej efektywne. Poziom glikogenu, z którego nasz organizm czerpie energię, po przebudzeniu jest stosunkowo niski, gdyż został spożytkowany na regenerację podczas snu. W związku z tym nasz organizm rano spali więcej tkanki tłuszczowej, niż podczas takiego samego treningu wieczorem.

Dodatkowa zaleta wynikająca z porannych ćwiczeń to podkręcenie metabolizmu nawet na kilka godzin po zakończeniu treningu.

Plusem jest również to, że rano jesteśmy wypoczęci i bardziej skoncentrowani, zatem z pewnością poranny trening będzie korzystny dla techniki wykonywanych ćwiczeń.

Co jeszcze przemawia za porannymi ćwiczeniami? Wieczorem łatwiej opuścić trening, ponieważ często jesteśmy zmęczeni po pracy, albo wypadają nam nieoczekiwane spotkania lub inne obowiązki.

Poranne ćwiczenia nie są jednak dla wszystkich. Intensywnego wysiłku fizycznego z samego rana powinny unikać osoby starsze, ponieważ o tej porze dnia wzrasta ryzyko wystąpienia zawału serca. Odnotowuje się, że najwięcej przypadków zawału serca występuje między godziną 6:00 a 12:00. Oprócz tego zawały, do których doszło rano, są dużo rozleglejsze i bardziej niebezpieczne dla zdrowia niż te, które wystąpiły w godzinach wieczornych.

Wiemy już, jakie są zalety i wady porannego treningu, dowiedzmy się zatem, co przemawia za wykonywaniem ćwiczeń w drugiej połowie dnia.

Przede wszystkim po południu i wieczorem temperatura ciała jest wyższa, a mięśnie lepiej rozgrzane. Tym samym ryzyko nabawienia się kontuzji jest mniejsze.

Dodatkowo, jeśli zależy nam na poprawieniu kondycji i dźwiganiu większych ciężarów, pora wieczorna zdecydowanie będzie bardziej odpowiednia. Wynika to z wyżej wspomnianej wyższej temperatury ciała oraz wyższego poziomu hormonów, dzięki czemu ciało jest lepiej przygotowane do intensywnych treningów i osiągania maksimum wytrzymałości i siły.

Ćwiczenia wieczorne zalecane są także osobom, które mają problemy z nocnym podjadaniem. Trening wykonywany pod koniec dnia przyhamuje nieco nasz apetyt. Minusem jednak jest to, że zaraz po zaśnięciu nasz podkręcony ćwiczeniami metabolizm drastycznie spadnie, a tym samym spalimy mniej kalorii.

Za to wieczorny wysiłek fizyczny pozwoli zredukować stres po trudach całego dnia. Warto więc zmęczyć ciało, aby głowa mogła odpocząć od problemów. Nie przesadzajmy jednak z intensywnością ćwiczeń, ponieważ możemy mieć problemy z zaśnięciem.

Zatem tylko od ciebie zależy, którą porę dnia wybierzesz i czego oczekujesz od ćwiczeń – zredukowania tkanki tłuszczowej czy poprawienia kondycji. Staraj się też wybierać godzinę treningu, tak aby pozostać w zgodzie ze swoim rytmem dobowym.  I bez względu na to, którą porę wybierzesz na trening, pamiętaj, aby wykonywać go systematycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.