Czym jest gęstość energetyczna?

mcfields/bigstockphoto.com

Gęstość energetyczna to ilość kalorii przypadająca na jednostkę objętości jedzenia lub ilość kalorii w przeliczeniu na gramy. Generalnie najczęściej gęstość energetyczną wyraża się w kilokaloriach na 100 gramów.

W praktyce produkty spożywcze mają od 0 do 900 kcal na 100 g. Najmniej kaloryczne są woda, niesłodzona kawa i herbata oraz napoje light. Najbardziej kaloryczne są z kolei oleje. Wynika to ze znacznej kaloryczności czystego tłuszczu.

Tym samym bazując głównie na produktach o niskiej gęstości energetycznej można zjeść mniej kalorii, a więc schudnąć lub utrzymać określoną masę ciała. Nieprawdziwym jest natomiast, że produkty zdrowe są mało kaloryczne. Doskonałym przykładem są w tym przypadku oleje i orzechy. Orzechy są bardzo zdrowe, ale jednocześnie kaloryczne. Oleje z kolei stanowią źródło skoncentrowanych kalorii. Tymczasem wzrost spożycia tłuszczów roślinnych, to jedna z głównych przyczyn tycia. Osoby otyłe najlepiej i najszybciej chudną na diecie o niskiej gęstości energetycznej. która jest doskonałym dodatkiem do diety niskotłuszczowej. Jednak równie dobrze można stworzyć dietę niskowęglowodanową o jednocześnie niskiej gęstości energetycznej. W tym celu trzeba do produktów wysokotłuszczowych dodać warzywa nieskrobiowe i niektóre owoce.

Wprawdzie dietę wysokotłuszczową można połączyć z dietą o niskiej gęstości energetycznej, ale na ogół łatwiej jest w diecie zmniejszyć podaż tłuszczów. Produkty gęste energetycznie warto zamienić na warzywa. Zamiast sięgać po mięso i ryż, lepiej postawić na warzywa i owoce. Gęstość energetyczną posiłku można też zmniejszyć, zamieniając ziarna zbóż na gotowane ziemniaki. Dobrze jest sięgać po przystawki niskoenergetyczne. Wiele badań potwierdziło to, że osoby, które jako przystawkę zjadają sałatę, jedzą mniej niż osoby, które takiej przystawki nie otrzymały.

Kluczowe znaczenie ma oczywiście woda. Posiada ona swoją objętość, ale nie ma kalorii. Najlepsze efekty daje wówczas, gdy znajduje się w posiłku, a nie obok niego. Dlatego warto sięgać po warzywa i zupy bogate w wodę. Nie bez znaczenia jest też obróbka termiczna. Gotowanie nie zmienia znacznie gęstości energetycznej produktów bogatych w wodę. Jednak już smażenie czy pieczenie tak. Odbywa się to na skutek odparowywania wody i dodawania tłuszczów. Z produktami gęstymi energetycznie trzeba uważać. Produkty tuczące to w zdecydowanej większości produkty gęste energetycznie – słodycze, cukier, frytki itd.

Oczywiście na uczucie sytości wpływają również i inne elementy m.in. ilość białka i błonnika w posiłku, jego smak, a także kwestie środowiskowe i psychologiczne. Ponadto mówić można też o pewnych wyjątkach. Na przykład słodzone napoje są nisko energetyczne z definicji. Jednak tak naprawdę gęstość energetyczna jest jednym z najbardziej istotnych elementów wpływającym na masę ciała. Dodatkowo jest to pojęcie łatwe do zrozumienia. Tym samym szybko można zacząć wykorzystywać je na co dzień. Zresztą dieta bogata w warzywa i owoce zawsze jest zdrowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.