Grappling

Grappling

fot. dolgachov/bigstockphoto.com

Grappling (z ang. grab) to rodzaj sztuki zapaśniczej, w której występują rzuty, trzymania, duszenia i dźwignie. Nie ma w niej uderzania, co jest jego podstawowym wyznacznikiem pośród innych sportów tego typu. Na polski, chociaż niezbyt gramatycznie, można tą nazwę przetłumaczy na „chwyciarstwo” lub „style chwytane”.

Główne założenia tego sportu to dążenie do dominacji nad przeciwnikiem – przewrócenie go i walka w parterze do zwycięstwa nad nimi. W tworzonych obecnie przepisach submission fighting będzie można konfrontować różnego rodzaju sztuki walki i chociaż wiele innych sportów walki wykorzystuje chwyty, to w przypadku grapplingu zostały one, obok innych technik, uporządkowane w konkretny system.

Jakie są podstawowe zasady tego sportu?

Należy zawsze walczyć frontem do przeciwnika – inna pozycja daje mu nad nami przewagę, każda chwila nieuwagi może być przez niego wykorzystana i skończyć się naszym parterem (zasada ta dotyczy wszystkich sportów walki). Chociaż grappling daje pokusę ucieczek z defensywnych sytuacji, należy jednak unikać np. odsłoniętych pleców, które łatwo może wykorzystać nasz przeciwnik. Nie należy odpychać przeciwnika – ręce wyprostowane w łokciu są dla niego szansą na wykonanie technik, które mogą skutkować np. naszym przetoczeniem. Łokcie należy trzymać blisko ciała, a w przypadku, gdy chcemy od siebie odsunąć przeciwnika, pracujmy swoim środkiem ciężkości. Dzięki temu zapewnimy sobie bardziej stabilną pozycję, jednocześnie mając więcej siły. W grapplingu bardzo istotna jest praca bioder – okoliczne duże partie mięśniowe stanowią bardzo dobrą i mocną dźwignię. Jeśli naszego przeciwnika unieruchomiony na tej wysokości i pozbawimy go solidnego oparcia, to również zyskamy nad nim przewagę. Jedną z najważniejszych technik tego sportu są podchwyty, które z jednej strony pomogą zneutralizować ręce, a z drugiej – dają przestrzeń do walki czy ewentualnej ucieczki. Umiejętność zdobywania podchwytów stanowi jedną z podstaw skutecznej walki.

Grappling, jak pozostałe sztuki walki, jest przeznaczony zasadniczo dla osób zdrowych i nieborykających się z żadnymi kontuzjami czy przewlekłymi chorobami. Regularne treningi wzmacniają siłę, sprawność i wytrzymałość. W znacznym stopniu ćwiczą też refleks i spostrzegawczość. Są to sporty kontaktowe, więc nie obędzie się bez siniaków czy obić. Na początku przygody z grapplingiem trzeba przyzwyczaić się do wzmożonego wysiłku, by móc walczyć – należy wzmocnić kończyny górne, dolne, grzbiet i mięśnie brzucha. Jest to sport ogólnorozwojowy, który oprócz silnego ciała, w znacznym stopniu ćwiczy koncentrację. Wymaga on błyskawicznego reagowania na zmieniające się, dość nieobliczalnie warunki oraz szybkiego szacowania sił przeciwnika oraz prognozowania jego kolejnych działań. Musimy również bardzo dobrze poznać swoje ciało i kontrolować je przez cały czas walki. Jak w przypadku innych sportów walki, tak i w grapplingu, można skutecznie pracować z ciężarem ciała przeciwnika i wykorzystać jego siłę w walce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *