Ile ćwiczyć, by zachować zdrowie?

Aktywność fizyczna niezbędna dla zdrowia

fot. blas/bigstockphoto.com

Jak zachować zdrowie i kondycję nie mając zbyt wiele czasu na aktywność fizyczną? Ile razy w tygodniu trzeba ćwiczyć, by zachować formę? Na takie pytania odpowiedzi szuka większość z nas. Trudno bowiem spędzać po kilka godzin dziennie na siłowni i wykonywać różne serie ćwiczeń na wszystkie partie ciała, szczególnie gdy jest się młodym i zapracowanym rodzicem. Sprawność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie, dlatego na żadnym etapie życia nie można zapominać o aktywności. Na szczęście niewiele potrzeba – dla naszego zdrowia i kondycji wystarczy zaledwie kilkanaście minut dziennie, by cieszyć się z dobrej formy.

Ćwiczenia muszą iść w parze ze zdrowym odżywianiem, ubogim w produkty przetworzone, a bogatym w świeże warzywa, owoce, ryby, chude mięso, błonnik oraz wodę. Zdaniem specjalistów połączenie odpowiedniej diety z półgodzinnym marszem tygodniowo pozwoli zachować zdrowie na długie lata. Oznacza to, że nawet lekki trucht każdego dnia przez 10 minut da efekt w postaci wzrostu tętna, a to pozytywnie oddziałuje na serce i płuca. Energiczny spacer nie dość, że jest przyjemny to równie gwarantuje dobre samopoczucie i właściwą wydolność, dlatego taką aktywność można uprawiać codziennie – spacerując z rodziną czy z psem.

Z czasem spacerowanie może przeistoczyć się w bieganie, które jako ćwiczenie aerobowe pozwala zadbać również o zgrabną sylwetkę. Półgodzinny bieg 4 razy w tygodniu przyczyni się do wzrostu wydolności płuc i doskonałej kondycji. Bieganie można zastąpić pływaniem, które również zapewnia wiele spalonych kalorii. Godzina zabawy na basenie dwa razy w tygodniu to recepta na idealną formę. Prozdrowotnym treningiem jest również jazda na rowerze, którą łatwo wprowadzić do codziennych czynności. Wystarczy bowiem zastąpić samochód rowerem i każdego dnia aktywnie rozpoczynać dzień. Jeżeli to niemożliwe – rodzinna wycieczka rowerowa w weekend z pewnością spodoba się każdemu.

Regularny trening jest ważny, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Jednak ćwiczenia muszą łączyć się z odpoczynkiem. Całe ciało wymaga regeneracji i porządnej dawki snu, czyli 6-8 godzin na dobę, szczególnie po bardziej intensywnym treningu. Jednak, jeśli brakuje ci czasu na dłuższe i systematyczne wizyty w klubie fitness, nie należy rezygnować. W tym wypadku lepiej bowiem zrobić trochę niż wcale. Nie trudno przecież zastąpić windę schodami, a drogę z pracy i do pracy pokonywać pieszo. Wystarczy jedynie dwadzieścia minut raz na dwa tygodnie, by nasze serce biło znacznie sprawniej, a płuca pracowały bez zarzutu. Odpowiednie funkcjonowanie układu oddechowego i układu krążenia bardzo pozytywnie wpływa na działanie całego organizmu, dlatego te kilkanaście minut treningu jest tak ważne, wręcz niezbędne do zachowania zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *