Odchudzanie bez efektu jojo

ia_64/bigstockphoto.com

Większość osób cieszy się na nadchodzące lato i wakacje. Baseny, plaże, opalanie – letnie atrakcje są źródłem wielu radości. Jednak czy na pewno dla wszystkich? Jest duża grupa osób, która z przerażeniem myśli od nadchodzących ciepłych dniach. Kilka nadprogramowych kilogramów z powodzeniem może zepsuć wakacyjną radość. Wiele osób z nadwagą tuż przed letnią porą rozpoczyna próby szybkiego zrzucania wagi, by zrobić formę na lato. Niestety, najczęściej są one nieprzemyślane, a utracone kilogramy wracają szybciej niż bumerang, i to z nawiązką. Jak uniknąć efektu jojo?

Odchudzanie to maraton, a nie wyścig

Przede wszystkim warto pamiętać jedną podstawową rzecz – zrzucanie wagi trwa. Na wymarzoną sylwetkę pracuje się nieraz latami i jest to proces, którego nie powinno się przyspieszać. Nagła zmiana trybu życia, radykalne ograniczenie spożywanych kalorii, głodówki czy inne wymysły, by szybko stracić na wadze mogą tylko pogorszyć Twoją sytuację. Dlaczego? Otóż na radykalnej i nieprzemyślanej diecie można, owszem, schudnąć szybko. Jednak nie ma szans na to, by taki sposób żywienia utrzymać przez dłuższy czas. Nie jest to ani przyjemne, ani zdrowe dlatego osoby, które gwałtownie gubią kilogramy zazwyczaj wracają do starych nawyków zaraz po osiągnięciu wymarzonej wagi. Przez taki brak konsekwencji błyskawicznie pojawia się efekt jojo.

Czym właściwie jest efekt jojo?

To nic innego jak ponowne przybieranie na wadze, zaraz po ukończeniu diety odchudzającej. Najczęściej pojawia się u osób, których plan żywieniowy przez ostatnich kilka tygodni był nieprzemyślany i zbyt radykalny, a waga szła w dół bardzo gwałtownie. Przez efekt jojo często wraca się do starej wagi sprzed diety, a nierzadko zyskuje się nawet w pakiecie kilka dodatkowych kilogramów. Co ciekawe – efekt jojo może występować wielokrotnie u jednej osoby.

Jak uniknąć efektu jojo?

Na szczęście tego przykrego efektu z łatwością można uniknąć. Jak stracić na wadze i nie przybrać ponownie? To proste! Przede wszystkim warto wybierać zdrowe nawyki żywieniowe i ich się trzymać. Nie istnieją diety cud, które przyniosą zadowalające i trwałe efekty w zaledwie kilka tygodni. Zmiana stylu żywienia na zdrowy i zbilansowany jest gwarancją pięknej sylwetki – jednak trzeba być konsekwentnym i stosować się do nowych zasad już zawsze. Bardzo istotnym elementem jest też ruch – odpowiednia jego dawka zapewni piękną sylwetkę, dobrą kondycję i jeszcze lepsze samopoczucie.

Na piękną figurę trzeba zapracować – nie da się jej zdobyć za dotknięciem magicznej różdżki. Głodówki i niedobory kaloryczne mogą prowadzić do wielu przykrych konsekwencji zdrowotnych, a tak naprawdę są rozwiązaniem tylko na chwilę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.