Kiedy przerwać ćwiczenia?

Maridav/bigstockphoto.com

Ból podczas treningu nie jest niczym zaskakującym. Wysiłek fizyczny często powoduje zadyszkę, zawroty głowy czy nudności. Są jednak sytuacje, które powinny nas zaalarmować, że nie mam do czynienia ze zwykłym zmęczeniem, a może być to kontuzja. Warto bacznie obserwować swoje ciało, aby w porę przerwać ćwiczenia i nie zrobić sobie krzywdy.

Intensywny trening, który polega na wielu powtórzeniach jednego ćwiczenia, np. pompek lub przysiadów, sprawia, że mięśnie zaczynają się trząść i odczuwamy ból. To zupełnie normalne i nie trzeba się obawiać, że przesadziliśmy. Ciężki trening zawsze wiąże się z bólem. Gorzej jest, gdy ostry ból występuje nagle albo dotyczy jednej strony ciała. Trening należy od razu zakończyć również wtedy, gdy pojawi się ciągły ból w okolicy jednego miejsca, zwłaszcza kostki, gdyż to może sugerować naciągnięcie ścięgna Achillesa. Alarmujący jest obrzęk lub puchnięcia danej okolicy ciała. Nie należy kontynuować ćwiczeń także w sytuacji, gdy dokuczać nam będą stawy. Wskazany jest wówczas odpoczynek i dokładna obserwacja. Jeśli dolegliwości nie zniknął następnego dnia, warto udać się do lekarza. Natomiast wizyta u specjalisty jest bezzwłoczną koniecznością, gdy pojawi się opuchlizna oraz silny ból.

Zadowalające efekty treningu pojawią się wtedy, gdy będzie słuchać swojego organizmu i reagować na wszelkie odstępstwa. Zwróć uwagę czy zawroty głowy i duszności wynikają z braku obiadu przed treningiem, zbyt małej ilości wypitej wody lub słabej klimatyzacji w sali. Zadbaj o wszystkie czynniki, aby zoptymalizować ćwiczenia. Jeśli jednak dyskomfort podczas treningu pojawia się regularnie, koniecznie trzeba udać się do lekarza i zrobić komplet badań, aby wykluczyć przeciwwskazania do danych ćwiczeń. Najważniejsze bowiem jest, aby każdy trening był dopasowany do stanu zdrowia, kondycji, wieku ćwiczącego. Dlatego żadnych sygnałów nie można bagatelizować i lepiej od razu zakończyć zajęcia fizyczne, aby nie pogorszyć sytuacji i nie nabawiać się przykrych kontuzji, które uniemożliwią dalsze uprawianie sportu. ')}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *